کد مطلب:27959
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
آيا شرط لازم براي خالق شدن اين است كه برتمام افكار وخصوصيات مخلوق احاطه داشته باشد،آيا مي شود خالق در يك يا چند مورد از مخلوق عقب بماند؟
مساله علت و معلول اگر به دقت كاويده شود روشن مي گردد كه تمام ويژگي ها و خصوصيات معلول نزد علت حاضر و براي او مكشوف و معلوم است. البته اين مساله تنها در علت «هستي بخش» (خالق) است نه علل شرطي و معدات. سر قضيه نيز آن است كه معلول «فعل» علت هستي بخش است و حقيقتي جز فعل و كار بودن ندارد و كار هر فاعلي با تمام وجود وابسته به او وعين ربط به اوست فلذا از همه ويژگي هاي آن آگاه است. اما مثالي كه در رابطه با رايانه زديد در واقع بايد گفت اصلا رايانه مخلوق انسان نيست و اگر چنين تعبيري هم در مورد آن به كار رود چيزي جز مجاز گويي و مسامحه در تعبير نمي باشد. بلكه رايانه معلول علل متعددي مانند علل فاعلي غايي مادي و صوري است كه براي هر يك احكام ويژه اي است. نقش انسان در ايجاد رايانه دو چيز است: الف) طراحي كه عملي ذهني است؛ يعني ابتدا شخص در ذهن خويش موضوعي را با ويژگي هاي آن ترسيم نموده و جوانب آن را مي سنجد و سپس آن را در خارج به تصوير مي كشد و ويژگي هايش را مي نگارد. ب ) پس از تهيه و تكميل طرح به تصرف در مواد خام طبيعي مي پردازد و با حركات ويژه و استفاده از ابزار لازم آن مواد رابه صورت طراحي شده در مي آورد. در اين جا آنچه واقعا مخلوق و معلول تقسيم انسان است يكي همان آفرينش صورت هاي ذهني است - آن هم فقط در ذهن - و ديگري حركات و كنش هاي فيزيكي و او نسبت به آن دو كاملا آگاهي دارد. زيرا اينها افعال ذهن و بدن اويند و هرگز از او انفكاكي ندارند ليكن اين حركات همه زمينه ساز و علت شرطي پيدايش رايانه يا هر موضوع ديگري هستند. يعني اگر اين طرح و اين حركات نمي بود زمينه اي براي تبديل مواد خام به رايانه وجود نداشت. از طرف ديگر نيز اگر مواد خام و ويژگي ها و قابليت هاي لازم و هزاران شرط ديگر براي تبديل شدن آنها به اين دستگاه وجود نمي داشت هرگز رايانه ايجاد نمي شد. به خلاف آفريننده كه صرفا با اراده خود چيزي را «هست» مي گرداند و تمام هستي و مخلوق صرفا متكي به اراده و فعل اوست. بنابراين حتما در مرتبه كمالي برتر از او بايد باشد افزون بر آن هرگز رايانه فراتر از انسان نيست هر چند داراي حافظه اي گسترده تر باشد؛ زيرا انسان داراي هوش و ادراك و قدرت خلاقيت و ابتكار است در حالي كه رايانه هرگز چنين تواني را ندارد و تنها بر اساس برنامه ها و مكانيسم تعيين شده عمل مي نمايد. البته اين مساله بررسي هاي عميق تري را مي طلبد. براي آگاهي بيشتر ر.ك: 1 اصول فلسفه و روش رئاليسم ج 3 مقاله علت و معلول علامه طباطبايي 2 آموزش فلسفه ج 1 مصباح يزدي 3 فلسفه ما (ترجمه فلسفتنا) شهيد صدر 4 پاسداري از سنگرهاي ايدئولوژيك (علت و معلول) مصباح يزدي
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.